2013-06-08

utan poesi finns ingen stad


Jag är pigg trots att det gått fyra minuter över midnatt. Så brukar det inte vara, allt är liksom extra tröttande med att vara här, språket och intrycken, så jag brukar somna tidigt med tung, mosig hjärna. Men ikväll känns hjärnan inte så.

Stina sover i rummet bredvid, över vår vägg som inte går ändå upp till taket hör jag grannarnas svaga mummel och prassel. Ibland smäller det till av ett fyrverkeri, som varje natt. Fy vad de älskar att fira, peruanerna!

Smatter mot tangenterna, kylskåpssurr.

Sitter här och är nervös att grannarna ska stänga av internet snart, de har routern hos sig och gillar att stänga av den i tid och otid. I allmänhet gillar peruaner att stänga av saker, till exempel vattnet och internet.

Det är spännande det här med kulturer. Hur olika man kan tänka. Jag tror det är nyttigt att komma bort från sitt land och sina normer ibland för att se att det kan vara på ett annat sätt. Alla är inte ateister, alla bryr sig inte om ursäkta sig när de kommit en timme för sent, alla har inte routern påslagen dygnet runt.

En annan skillnad är synen på vad som är hälsosamt och inte. Så fort man har lite ont i halsen här tror de att det är superskadligt att få i sig någonting kallt. Hace mucho daño, som de säger med våg över n:et. När vi berättar att vi i Sverige äter glass när vi har ont i halsen tror de knappt att vi menar allvar. Så fort de känner några sjukdomssymptom går de dessutom till apoteket och köper någon medicin. Jag tänker att deras kroppar knappt kan bygga upp något naturligt immunförsvar. När vi känner oss förkylda och bara vill vila förstår de inte alls, varför vara sjuk när du kan bli frisk med pastillas? liksom.

Det mest typiska är väl ändå att man alltid tycker att man själv har rätt. Att man inte får fråga om någon är singel som andra fråga, visst ska ursäkta sig om man är en timme försenad och kan dricka vad som helst trots ont i halsen. Men det får mig i alla fall tänka igenom varför jag tycker just så och att det inte nödvändigtvis är en allmängiltig sanning bara för att jag och ungefär nio miljoner av jordens befolkning verkar övertygade. 

2 kommentarer:

  1. Fint! Älskar rubriken också <3

    SvaraRadera
  2. Tack! Rubriken är det som står på väggen på första bilden översatt :)

    SvaraRadera