2012-09-21

som om lyckan var en fjäril


Det är veckans femte dag och jag är hemma och fredagsmyser med min familj. Gör inget speciellt. Äter hämtpizza, kollar på fyrans fredagsunderhållning, har en brasa tänd. Annie pianospel blandas med TV-sorl och brassprak. Och så är huset nystädat också, vilket höjer fridfullheten ännu en grad.

De kommer snart, mina fina. Om bara lite mer än en timme ska jag köra milen till Lund i den gröna Toyotan. Full av förväntan. Vet inte, men har inte kunnat tänka på mycket annat i veckan än att Elin och Pontus ska hälsa på. Känns så speciellt att två av de som jag var med mina tre Indienmånader ska komma hit till min hemma-värld. Att jag ska få be med dem om kvällarna, krama dem, internskämta och bara vara igen. Påminna mig om att den var på riktigt, den där resan, även om det slutat kännas så. Blev nästan lite orolig ett tag att jag har för höga förväntningar. Men så sa min kära syster ett klokt ord igår, att man nästan aldrig ser tillbaka och önskar att man haft lägre förväntningar. Och det är faktiskt sant. Så förväntningarna på max it is!

Igår var jag ledig och hade en perfekt ledighetsdag. Sov lagom länge, åt god frukost, var lite effektiv, lite lat och precis när det kändes läge att göra något hade jag en bestämd fika-date med Rebecka. Rebecka har varit med i kyrkan ett tag men vi har aldrig umgåtts själva eller så. Men det var hur mysigt som helst! Äta paj i miniatyrformar och ligga i soffan och prata. Få berätta allt det där man redan berättat för dem som känt en sedan tidernas begynnelse.

Idag jobbade jag igen. Barnen var olyckliga för att vi var ute och lekte trots regnet. Sa saker som "jag vill heeem" och "jag bli blöööt" med sådan där förkrossad uppsyn som bara barn kan. Men sen kom vi in i värmen, åt stora biffar och kollade på film istället för att lyssna på saga på vilan. Dansade till skivan "prinsessans rockband" och berättade om hur kvällens fredagsmys skulle bli. Kan verkligen komma ihåg det där magiska skimret som fanns över fredagsmyset när man var liten. Att krypa upp i soffan hela familjen, äta popcorn eller till och med chips om man hade tur och kolla på Robinsson eller Fångarna på fortet eller Gladiatorerna. Ikväll är det nästan så magsikt som det var då faktiskt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar