2013-10-15

Fylld pasta

Du behöver: 
2dl vetemjöl
2dl durumvetemjöl (funkar att ta bara vetemjöl)
2 msk olivolja
2 krm salt

Något att fylla pastan med


Okej, här kommer det, Ravioli-inlägget! Börja med att hälla ut 2 dl vetemjöl och 2 dl durumvetemjöl på bordet. Jag hade dock bara vanligt vetemjöl och det funkade också bra tyckte jag! Gör ett hål i mjölhögen. 
 I hålet har du i 2 ägg, 2 msk olivolja och 2 krm salt.
 Börja blanda ihop med en gaffel.
 Sen knådar du med händerna tills det blir en bra, mjuk deg.
Låt degen vila i en plastpåse i kylskåpet ca 30 min. Under tiden gör du fyllningen. Jag hade bladspenat, soltorkad tomat, fetaost, vitlök, salt, peppar och lite basilika. Extremt gott! Ville bara äta upp allt. Så den fyllningen kan jag helt klart rekommendera. Men man kan ju ha till exempel svamp, broccoli, keso, zucchini eller så. Det viktigaste är bara att det inte blir för rinnigt.
 Dela degen i två och kavla ut ena halvan så tunt du kan. Dela sen den utkavlade delen i två med en bordskniv. Klicka ut fyllningen i bollar med ungefär 2 cm mellanrum. Pensla med vatten mellan högarna.
 Lägg på den andra delen som lock.
 Tryck till mellan fyllningsbollarna.
 Dela med en kniv (egentligen skulle det vara en sporre, men det hade jag inte) och tryck till kanterna ordentligt. Gör sen likadant med andra halvan av degen.
 Koka i saltat vatten ungefär 3 minuter.
 Ät upp!
Så gott. 

2 kommentarer:

  1. Mums! :3 Ser bra gott ut det där.
    http://finlandsgullet.wordpress.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättegott är det! borde du testa :)

      Radera