2009-07-19

KRETA 4/6-12/6 (lycka, lycka, sol, hav min vän och jag)

Inatt, eller imorse hur man nu vill se det, halv fem iallafall smög jag in i mitt hus. Jag är hemma nu. Det känns overklig, jag tänker liksom, hände det verkligen? Var jag där igår? I solen, i lyckan. Ja det var lycka. En vecka där den enda tiden vi behövt passa var flyget hem igen. En vecka där tiden bara fått gå och man lever i den lite som man känner för. Får lite myggbett, shoppar lite, blir lite brun, äter lite mat, skrattar en del. Lyssnar på winnerbäck, dricker te och äter choklad på balkongen hela nätterna. Pratar, pratar om allt värt att prata om. Fotar allt värt att fota och lite till. Sitter på caféer och restauranger så länge att det blir pinsamt. Slappnar av tills man bara är så mycket frid att man går och äter långsamt även om man heter Marlene. Lever liksom i en egen bubbla ett litet tag.

TORSDAG (4/6, dag ett)
Åka tidigt på morgonen från allt som är Sverige till allt som är Kreta tillsammans med allt som är Emelie, ungefär. Och äta lite nudlar med curry när man kommit fram såklart.

FREDAG (5/6, dag två)

Vi badade lite efter frukosten. Låg i solstolarna och hörde sommaren igen, hörde vattnet, barnen som lekte, kände sanden, saltet, solen som brände. Doftade av solkräm. 
   Sen, efter lunch åkte vi in till Chania. Gick runt lite som vi ville, åt jordgubbsglass, fotade. På kvällen åt vi på restaurang i hamnen.
   Tillbaka på balkongen tände vi ljus och pratade i sommarkvällsvärmen

LÖRDAG (6/6, dag tre)

Lite solning och badning på förmiddagen, sen boattrip. Tre timmar av att sitta på däck och sola, bada lite, snorkla.Otroligt skönt, men jag brände axlarna. Sen hem igen, trötta, mysa på hotellet och ha blå ansiktsmask på sig.

SÖNDAG (7/6, dag fyra)

Idag var vi tvugna att byta hotellrum (man måste det ibland när man reser ospecifierat), så vi checkade ut klockan tolv och lade oss på stranden. Luften stod stilla och dallrade av värme, man var tvungen att bada efter typ en kvarts solning. Vi mådde illa av värmen och tog en taxi till det nya hotellet. Där var jättefint. Luftkonditionering, badkar, större och bättre. 
   Efter att ha vilat och duschat satte vi oss på en jättemysig restaurang med utsikt över gågatan. Där satt vi jag vet inte hur många timmar och pratade om allt tills det mörknade och servitörerna såg lite halvsura ut.
Emelie: we can pay now.
Servitören: It's about time

MÅNDAG (8/6, dag fem)

Efter frukosten låg vi vid poolen. Värme, värme, värme. Vi år lunch på rummet och tog sen en lång siesta. När vi kände oss lite piggare köpte vi semesterarmband, provade sombreros och delade på en glassdrink.
   Kvällen var promenad och mys på balkongen.

TISDAG (9/6, dag sex)

På morgonen gick jag upp tidigt på en morgonpromenad bland olivlundarna. När jag väckt Emelie åt vi lunch och slappade. Sen gick vi en lång promenad längs havet. Vid tiotiden åt vi på kinarestaurang. På kvällen låg vi i dubbelsängen och pratade flera timmar.

ONSDAG (10/6, dag sju)
Shoppingdag i Chania. Vi gick runt i de små affärerna, jag köpte en klänning, ett par byxor och en t-shirt med luftballonger. Sen badade vi och åt hamburgare som vi hade med oss. På kvällen hade i spakväll, låg i badkaret med ansiktsmask peelade oss och rakade benen, sjöng högt till Winnerbäck och åt choklad. Sen packade vi och satt lite på balkongen med tända ljus, som varje kväll.


TORSDAG (11/6 , dag åtta)
Vi åt chicken nuggets och pasta till frukos innan vi checkade ut, vilket vi var tvugna att göra klockan 12.00. Sen åkte vi in till Chania och shoppade lite mer, letade presenter till Johan som fyller år på söndag och jag köpte presenter till familjen. Sen badade vi lite innan vi satte oss på ett café som var ute i hamnen och drack milkshake och åt glass. Det var varmt, vi åkte hem till poolen. På kvällen åt vi jättegod pizza med fetaost och soltorkade tomater på en restaurang med utsikt över staden.
   21.40, efter en hel dag i solen kom bussen som skulle ta oss till flygplatsen. Där var vi tvugna att stå i en massa köer och vänta men till slut kom vi iallafall på planet. Halvsov, sov , lyssnade på musik. I Sverige var det oväder och hela planet skakade. 03.30 var vi på Sturup. Regnregnregn, men det var faktiskt lite skönt som omväxling. Hej Sverige!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar