2012-07-10

det där med att ha en bästa vän


Idag fyller min allra bästa vän hela tjugoett år! Inte dåligt det. I början av vår vänskap var vi nog livrädda för läskigt stora tjugoettåringar.

Emelie och jag blev vänner i lågstadie-trean. Det började med att hon kom hem till mig en tisdag för att göra läxor. Sen blev det tradition. Varje tisdag var vi hemma hos mig och gjorde läxor. Och aldrig hade väl det varit så roligt att plugga! Vi hittade på sånger och ramsor för att minnas engelskaglosorna, åt glass med chokladsås och skrattade tills vi fick kramp i magen.

Sedan dess har det varit vi.

Vi har alltid haft våra speciella saker för oss. Först var det pluggandet. Sen klättrade vi i smyg upp i den stora boken på vår skolgård om kvällarna och åt snusklubbor och kände oss förbjudna. En period lyssnade vi alltid på Per Gessles då nya skiva och stretchade på Emelies rum med tända ljus. Tryckte ouppvärmda ut varandras ben i splitt och satt så och plågades. Ett tag lyssnade vi bara på Kelly Clarksson.


Så har vi även saker som är våra än idag. Som att fixa naglarna. Inte bara att måla ett lager nagellack utan en hel ritual av filande, badande och insmörjning. Och så dricker vi ju alltid te, många stora koppar. De senaste kanske fem åren har vi slopat Gessle och Clarksson för vispop-kungen Winnerbäck. Vi har sett honom live tre gånger tillsammans, lyssnat på honom i stereon otaliga gånger och nu även börjat spela hans låtar på gitarr och sjunga till. Varje höst går vi på fotopromenad och varje sommar har vi en dag i Köpenhamn. Och så tycker vi om att baka scones och ha photo sessions på mitt rum med bygglampor och roliga/fina kläder och sminkningar.


Är verkligen så glad att ha Emelie i mitt liv! Hon har ljusat upp många gråa dagar, får mig alltid att skratta och lockar fram mina konstigaste sidor. Hon är den jag kan ringa till och vara gråtig och vilsen eller bubblande lycklig. Dessutom är hon otrolig charmig, vacker och trevlig. Vill så gärna att vi ska fortsätta följa varandra genom livet. Dricka te och skratta tills vi får ont i magen och gå på höstpromenad med rollatorerna.

    -----------------------

Idag efter jobbet åker jag och ovan nämnda person till Johannas sommarstuga på Österlen. Emelie stannar till onsdag förmiddag och jag till torsdag. Kommer bli så fint! Har schemalagt ett inlägg till er imorgon så då får ni gå in och se vad för spännande som kommer. Kärlek!

4 kommentarer:

  1. Härliga bilder på dej och din bästa vän! :)
    Stort grattis till din vän!

    SvaraRadera
  2. Vad gör ni på den översta bilden? Klottrar med pensel och färg på väggen :P?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi skulle måla väggen bakom så vi passade på att klottra lite innan :). Hehe.

      Radera