2012-07-17

Det där med falafel

Igår gjorde jag som sagt falafel. Otroligt gott! Såhär gjorde jag: 

Jag köpte två paket kikärter, satte på sommarpratarna i köket och satte igång. 
Först hällde jag upp kikärterna i en skål och stavmixade dem tills de var helt mos. 
Sedan hade jag i 2 msk vetemjöl, 1,5 tsk salt och 2 vitlöksklyftor. 1 krm cayennepeppar, cirka 2 krm chilipulver som jag köpt i Indien och även lite ingefära. Men det där med kryddningen får man göra lite som man vill med, det är ju sådant som gör det roligt att laga mat! Jag tog vad jag hittade och kände för.
Sedan klippte jag ned dill och även några andra blad, citronmeliss tror jag det var. Egentligen skulle det vara 1 dl persilja i så om man har det kan man ju ta det.
 Och så rörde jag ihop det hela!
Så var det dags att rulla smeten till bollar och lägga dem på en plåt tillsammans med potatis, lök och blomkål som skulle ugnsbakas till. Ringlade olivolja över dem och satte in allt i en 200-gradig ugn.
Ungefär efter en halvtimme var det färdigt! Jag gjorde en sås till av turkisk yoghurt, krossade tomater, vitlök och kryddor och en sallad av grönt äpple och salladsblad.
Så sjukt gott var det! Godaste jag ätit på länge. Absolut något alla borde testa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar