2011-12-22

lakritsknäck

Ja, det blev att jag begav mig till ICA mitt i julmatshandeln för att köpa turkisk peppar. Väl hemma i köket blev det på med förklädet som jag sytt i syslöjden och Winnerbäck i högtalarna. Såhär gör man alltså lakritsknäck:

Krossa ungefär 25 tukisk peppar i en mortel. (Det stod 10 i receptet, men jag ökade på lite.)
 Häll 2 dl socker, 2 dl grädde och 2 dl sirap i en kastrull. 
Låt det bubbel-koka i cirka 15 minuter. Rör om ibland, men inte för ofta, då kan smeten sockra sig. 
När smeten klarar kulprovet, alltså att det går att rulla till en kula om du häller lite i ett glas kallt vatten, är det dags att blanda i karamell-krossen och 2 msk smör. Klicka upp smeten i formar som du låter stå svalt och stelna. Färdigt!
Förvinnande goda! Och inte så svåra att göra heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar