2011-12-31

september 2011

Götabro-terminen var i gång. Allt var nytt. Mitt lilla rum med utsikt över en stor trädkrona. De mer än fyrtio nya ansiktena. Namnen och personligheterna som hörde ihop med dem. Dofterna. Hur skånsk jag lät. Att inte känna sig genomtrygg med någon i min närhet. 

Jag blev väldigt trött de första dagarna minns jag. Hade huvudvärk från och till. Jag som nästan aldrig har huvudvärk. Men ändå kändes det rätt. Trots att jag ringde hem ibland och grät i förvirring. Så kändes det att det var där jag skulle vara. Det kunde jag vila i.

Den tredje september skrev jag såhär på bloggen:
"Tidigare hade vi lovsångssamling. Efter några lovsånger släpptes ordet fritt och den som ville fick gå fram och berätta något som Gud gjort i ens liv. Det kändes bara så enkelt och naturligt. Att höra om vardagssaker och övernaturliga ting i en salig röra. Precis så som jag tror Gud är. Stor och väldig, men samtidigt hudlöst nära.
Annars idag har jag varit sjukt dålig på volleyboll. Dansat barfota i gräset. Ätit kassler. Varit sjukt bra på volleyboll. Plockat äpplen med några barn som var här. Kramats. Sjungit. Och bara varit.
En bra dag. "

Första fyra veckorna var extra intensiva. Vi var inte ens lediga på helgerna. En söndag sjöng vi på en gudstjänst nära Götabro och åkte in till stan efteråt. 
Helgen efter var vi i Habo som ligger i Småland. Vi sov över två nätter i kyrka, medverkade på gudstjänster och var med på en gårdsfest.
Vi var några stycken som dansade I Won't Deny You som jag hade lärt ut. Jag dansade även ett solo (det som jag gjort till Annies student) på en gudstjänst. Så modigt och bra!
Måndagen efter Habo-helgen var vi lediga. Jag, Johanna x2, Rebecka och Sofia var på stan. Kollade second hand-utbudet och fikade.
Jag köpte bland annat två nya t-shirtar
Och så gick jag promenader, såg Bonde Söker Fru och var trött.  
"Dagens bästa har i alla fall varit promenaden med Johanna i kvällssolen. Och Bonde Söker Fru på mitt rum med tända ljus och banana skids. Fast allra bäst kommer det nog bli att få sova nu."
Sista helgen innan ledigheten var jag och några till på spontanhajk. Sov över i vidskyddet i skogen nära skolan. 

"Vi satt där timtal. Grillade, pratade, tog fram gitarren och spelade lovsång, skrattade. Himlen var stjärnklar över talltopparna och elden var väl som eldar brukar. Brännande, rökig och alldeles underbar. När klockan började närma sig halv två packade vi in oss tätt, tätt i vindskyddet.

Förutom att några, fortfarande okända, personer från bibelskolan kom och skrämde oss, sov vi gott ända tills väckarklockan ringde vid sju. Senare fick vi höra att det varit två minusgrader under natten! Men vi frös bara lite. Efter några gruppbilder gick vi hem för att äta frukost. 

Och detta är nog något av det mysigaste jag gjort. "

Så fick jag äntligen komma hem för en vecka. 
Jag var med mamma på stan,
gjorde galna uppdrag med studentkyrkan,
var på promenad med min bästa Emelie,
åt arabisk buffé med systern min,
och fikade med Emelie på ett blankt bord
Sista septemberdagen skrev jag såhär på bloggen :
"Hej kompisar. Sitter på golvet med orange höststrumpbyxor i en färg precis mellan ful och fin. I min säng ligger Emelie som jag umgåtts med non-stop senaste tiden. Vi lyssnar på Melissa Horns nya album på Spotify och så.

Snart åker jag och min familj till Stockholm för att gå på kusin Saras bröllop imorgon. Så det blir några timmars bilresa med gott&blandat, den nya dadelchokladen och CD-bok. Fint ändå. Trots att det är lite för soligt för sådant."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar